PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad

Cybercafes as Instances of Public Access to Information and Coadjuvant in Closing the Digital Divide in Morelos

César Barona Ríos, Maricarmen Abarca Ortiz, Regina Arellano González

Resumen


This article presents the results of a research aimed at diagnosing the digital divide among users of cybercafes  in Morelos(Mexico). For this purpose, a survey was designed and applied to 138 informants in 14 municipalities of Morelos. Results indicate that cybercafes function as access points to information, technological devices, and internet navigation, thus reducing the digital divide, particularly in rural areas. It was also found that cybercafes allow users to access several services, users attend to obtain printing services, carry out governmental procedures and strategic information searches, which would not be possible without the existence of cybercafes. 

 


Palabras clave


Digital divide; strategic information searches; cybercafes

Referencias


Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I. & Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407

Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (223), 265-286. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/45387/40864

Arellano, R. (2021). Los cibercafés como facilitadores de acceso a internet y su contribución en el fomento de habilidades digitales de población morelense. [Doctoral dissertation, Autonomous University of Morelos State]. http://riaa.uaem.mx/handle/20.500.12055/1709

Ayala, E., Chapa, J., García, L. & Hibert, A. (2018). Welfare effects of the telecommunication reform in Mexico, Telecommunications Policy, 42(1), 24-36. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2017.07.013

Barrera Robert, C., Núñez Amaro, S. & Motola Pedroso, D. (2006). Evaluación de sitios web en internet. Propuestas para la evaluación de sitios web de bibliotecas públicas y de salud. ACIMED, 14(4), 1-27. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000400004&lng=es&tlng=es

Barrientos, O. (2022). Así es el nuevo servicio de telefonía e Internet de la CFE.

M4Marketing ecommerce.mx. https://marketing4ecommerce.mx/servicio-de-

telefonia-e-internet-de-la-cfe/

Benítez, S., Moguillansky, M., Ponce de León, J., Aguerre, C. & Fontecoba, A. (2013). La apropiación juvenil de las TIC: El contraste entre usuarios hogareños y usuarios de cibecafés. Controversias y concurrencias latinoamericanas, (7) 171-183. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.14114/pr.14114.pdf

Cabero, J. & Ruiz, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30. https://www.researchgate.net/publication/321108760_Las_Tecnologias_de_la_Informacion_y_Comunicacion_para_la_inclusion_reformulando_la_brecha_digital

Deci, E. and Ryan, R. (1985). Intrinsec Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Springer.

DiMaggio, P., Hargittai, E., Celeste, C. & Shafer, S. (2004). Digital inequality; From

unequal access to differentiated use: Social inequality. Kathtryn M. Neckerman

(edit). New York, Russell Sage Foundation. http://webuse.org/p/c05/

Dos Santos, V.C. A (2013). Nos vemos en el cibercafé: los jóvenes y el internet en la periferia. Acta Académica, 1-18 https://www.aacademica.org/000-063/63

Gomez, R. (Ed.). (2012). Libraries, telecentres, cybercafes and public access to ICT: International Comparisons. Information Science Reference. https://gomez.ischool.uw.edu/wp-content/uploads/full-book-libraries-telecenters-and-cybercafes.pdf

Gonzales, A. (2015). The contemporary US digital divide: from initial access to technology maintenance. Information, Communication & Society, 37-41. http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2015.1050438

Grazzi, M. & Vergara, S. (2012). ICT in developing countries: Are language barriers relevant? Evidence from Paraguay. Information Economics and Policy, 24(2), 161-171. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2011.11.001

Hargittai, E. (2002). Second-Level Digital Divide: Differences in People’s Online Skills. First Monday, 7 (4), https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/942/864

INEGI (2021). ENDUTIH. Usuarios de Internet, en áreas urbano rural, según lugar de acceso. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/#Tabulados

INEGI (2022). Glosario/Área geoestadística básica rural. https://www.inegi.org.mx/app/glosario/default.html?p=ENOE15

Kriscautzky L. M. & Cabrera Z. I. M. (2015). TICómetro®1: Cuestionario Diagnóstico sobre Habilidades Digitales. Repositorio UNAM, 1-20. https://reposital.cuaieed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/4586?show=full

Lomnitz, C. (2015). Evolución de una sociedad rural. México: Fondo de Cultura

Económica.

Mariscal A., J., Benítez L. S. & Martínez A. M. A. (2016). The informational life of the poor: A study of digital access in three Mexican towns. Telecommunications Policy, 40(7), 661-672. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2015.11.001

Martínez Domínguez, M. (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: factores determinantes. Paakat, Revista de Tecnología y Sociedad, 8(14), 1-21. http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/316/pdf_1

Martínez-Domínguez, M. & Mora-Rivera, J. (2020). Internet adoption and usage patterns in rural Mexico. Technology in Society, 60. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2019.101226

Nishijima, M., Macedo, T. & Mori, F. (2017). Evolution and determinants of digital divide in Brazil (2005–2013). Telecommunications Policy, 41(1), 12-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.telpol.2016.10.004

Palacios, J., Flores-Roux, E. & García, A. (2013). Diagnóstico del sector TIC en México, Conectividad e inclusión social para la mejora de la productividad y el crecimiento económico. Inter-American Development Bank. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Diagnóstico-del-sector-TIC-en-México-Conectividad-e-inclusión-social-para-la-mejora-de-la-productividad-y-el-crecimiento-económico.pdf

Pérez, C. & Tinajero, G. (2016). El acceso a las TIC para el aprendizaje: la operación de los cibercafés y su ubicación geográfica. Revista Interamericana de Educación de Adultos 38(1), 10-29. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545337002.pdf

Phillips, D. & Phillips, J. (2009). Visualising Types: The Potential of Correspondence Analysis: The Sage Handbook of Case-Based Methods. Sage.

Rebolledo, R. A. (21 de mayo de 2017). ¿Bye, bye, cibercafés? El financiero. https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Bye-bye-cibercafes-20170521-0014.html

Rueda, E. (2005). Acceso público a Internet: los cibercafés en México. Master´s thesis. UNAM.

Rueda R. É. (2008). Acceso público a internet. Los cibercafés en México. Fundación Manuel Buendía. https://issuu.com/mexcomunicacion/docs/acceso_publico_a_internet

Ruelas, A. L. y Ramírez, A. E. (2008). Internet y cibercafes en Culiacán. Enfoques y realidades. Razón y Palabra, (64). http://www.razonypalabra.org.mx/N/n64/varia/ruelas_ramirez.html

Scheerder, A., van Deursen, A. & van Dijk, J., (2017). Determinants of internet skills, use and outcomes. A systematic review of the second- and third-level digital divide, Telematics and Informatics, 38(8), 1607-1624. http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2017.07.007

SCT (2020). Programa Sectorial de Comunicaciones y Transportes 2020-2024,

Government of México. https://www.gob.mx/sct/documentos/programa-sectorial-de-comunicaciones-y-transportes-2020-2024

Torres, Á. (2003). Los cibercafés: espacios culturales-educativos para las nuevas generaciones. Casa del Tiempo-UAM, 2-15. https://www.uam.mx/difusion/revista/julioago03/torres.html

Tourdert, D. (2019). Brecha digital, uso frecuente y aprovechamiento de Internet en México. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, (79), 1-27. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/10332/9224

UNESCO (2012). A place to learn: Lessons for Research on Learning Environments. Montreal, Que. CA. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/a-place-to-learn-lessons-from-research-on-learning-environments-2012-en.pdf

Van Deursen, A. J. & Van Dijk, J. A. (2018). The first-level digital divide shifts from inequalities in material access. New Media & Society. 21(2), 354-375. https://doi.org/10.1177/1461444818797082

Van Dijk, & Van Deursen (2010). Internet skills and the digital divide. New Media & Society. 13(6), 893-911. https://doi.org/10.1177/1461444810386774

Van Dijk, J. (2017). Digital Divide: Impact of access; The International Encyclopedia of Media Effects. Rössler, P. Hoffner, C. A & Van Zoonen, L. (Editors). John Wiley & Sons, https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0043

Van Dijk, J. (2020). The Digital Divide. USA: Polity. Van Dijk, J. & Van Deursen, A. (2014). Digital skills, unlocking the Information society. Palgrave Macmillan.




DOI: http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a13n25.774



PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, año 14, número 26, marzo - agosto de 2024, es una publicación electrónica semestral editada por la Universidad de Guadalajara, a través de la Coordinación de Recursos Informativos del Sistema de Universidad Virtual. Av. La Paz 2453, Col. Arcos Sur, CP 44140, Guadalajara, Jalisco, México. Tels. 33 32 68 88 88 y 33 31 34 22 22, ext. 18775. Dirección electrónica: http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat. Correo electrónico: paakat@udgvirtual.udg.mx. Editor responsable: Dr. Lázaro Marcos Chávez Aceves. Número de Reserva de Derechos al Uso Exclusivo del Título de la versión electrónica: 04-2011-111117155600-203, e-ISSN: 2007-3607, otorgados por el Instituto Nacional del Derecho de Autor. Responsable de la última actualización de este número: Sistema de Universidad Virtual, José Antonio Amaro López. Fecha de la última modificación: 29 de febrero de 2024.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación.

 

 

 

 

 

 



Esta obra está bajo Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.